A Tihanyi Legenda Közhasznú Nonprofit Kft. tájékoztatója képfelvevő kamerák működéséről a Tihanyi Tájházak területén
A kamerás megfigyelőrendszer üzemeltetője és adatkezelője a Tihanyi Legenda Idegenforgalmi és Fejlesztési Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 8237 Tihany, Kossuth utca 12. tel. szám.: +36/307497186, E-mail cím: skanzen@tihany.hu, levelezési cím: 8237 Tihany, Kossuth utca 12., adószám:14935527219, képviselője: Petróczi Orsolya) (továbbiakban: Adatkezelő).
A kamerák elhelyezkedése
A kamerákkal megfigyelt terület a Magyar Állam tulajdona. Tihany Község Önkormányzata vagyonkezeléséből került Adatkezelőhöz, aki az üzemeltetést végzi. A Tihanyi Tájházak területe a 135 helyrajzi számon található, a Batthyány utca 20. szám alatt. A Tihanyi Tájházak körbekerített területén az ott dolgozók, valamint a látogatók tartózkodhatnak. A Tihanyi Tájházak előtti terület közterület, ahol bárki tartózkodhat, közlekedhet, ezt a területet kamera nem figyeli.
A kamerák 24 órában üzemelnek, hang rögzítése nem történik.
A kamerák (20 db) a Tihanyi Tájházak területén (HRSZ.:135, Tihany, Batthyány utca 20.) vannak kihelyezve. A 20 db kamerából 5 db az épületek külső homlokzatán található, a telekhatáron belüli külső területekre néz, míg 17 db a Tihanyi Tájházak területén elhelyezkedő Halászcéh ház, Porta/Üzlet, valamint a Parasztgazda ház helyiségeiben lett felszerelve, a tájékoztatóhoz csatolt alaprajz, valamint kameraképek szerint.
A kamerák az alaprajzon található számozás figyelembevételével, a következő módon vannak kihelyezve:
A bejárathoz legközelebb helyezkedik el a Halászcéh ház, belső és külső kiállító terekkel. Az épületen kívül található a 6-os, és a 12-es kamera. A 6-os kamera a bejáratot figyeli, ahol a látogatók belépése történik, a 12-es kamera a Halászcéh ház és a Parasztgazda Ház közötti területet látja. A Halászházban, a pajta részen található az 5-ös és a 20-as kamera, a nyári konyhában a 3-as és a 19-es, a szépszobában a 13-as kamera. A kiállítótérként funkcionáló Parasztgazda ház homlokzatán 3 db kamera – 7-es, 8-as, 9-es – látja az épületet körülölelő területet, a telekhatáron belül. Az épületen belül a szépszobában a 10-es, a szobában a 2-es, a konyhában a 15-ös és a 18-as, a kamrában a 11-es, a tárolóban a 16-os, a nagy tárolóban a 4-es és a 14-es kamerák találhatóak. A Porta/Üzlet épületet az 1-es és a 17-es kamerákkal védik.
A belső kamerák látótere úgy van beállítva, hogy a kiállítótérként berendezett helyiségeket lássa, az abban elhelyezett kiállítási tárgyak megóvásában nyújtson segítséget a Tihanyi Tájházakban szolgálatot teljesítő munkatársaknak. A Porta/Üzlet helyiségében két kamera is található, itt a munkatársak testi épségének megóvása, valamint a pénztár és az árukészlet megóvása az elsődleges funkció (Részletesen a céloknál kifejtve.) Kamera a szociális helyiségeket, a munkatársak által használt konyhát nem figyeli.
A megfigyeléssel érintettek köre
A kamerák az épületek, a Tihanyi Tájházak körbekerített területének megfigyelése mellett, a területen tartózkodó magánszemélyek, mint látogatók, a Tihanyi Tájházak dolgozói képmását és mozgását látja és rögzíti.
Az adatkezelés célja
Az adat- és vagyonvédelem (árukészlet és kiállítási tárgyak, műtárgyak), információs okos eszközök védelme, a személyvédelem garantálása, valamint a biztonság sérülése (betörés, rongálás, lopás, személyi sérüléssel járó esemény) esetében a jogkövetkezmények megállapításának lehetővé tétele, a nyomozó hatóság munkájának segítése, a jogellenes cselekmény elkövetőjének megállapítása céljából.
Az üzletben található 1-es és 17-es számú kamerák különösen a dolgozók védelme, az árukészlet és a pénztárgép védelme miatt kerültek kihelyezésre.
A 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 10-es, 1-es, 13-as, 14-es, 15-ös, 16-os, 18-as, 19-es, 20-as számú kamerák feladata különösen a műtárgyak védelme, a kiállításon elhelyezett információs okos eszközök védelme.
A 12-es, a 7-es, a 8-as és a 12-es számú kamerák különösen a műemléki védelem, az épületek védelme céljából kerültek kihelyezésre.
Az adatkezelés jogalapja
A Tihanyi Tájházak a Magyar Állam tulajdonában vannak. Tihany Község Önkormányzatának vagyonkezelésébe az SZT – 39328 számú vagyonkezelői szerződéssel kerültek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től. 2013-ban – bérleti szerződés keretében – működtetésre adta át az önkormányzat a Tihanyi Legenda Nonprofit Kft.-nek. Az adatkezelés jogalapját így a Nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 1.§, 7.§ (1)-(2). bekezdései, valamint a 11. § (11)-(12). bekezdéseiben, a vagonkezelői szerződésben, valamint a bérleti szerződésben foglaltak alapozzák meg. Ennek megfelelően az adatkezelés a GDPR 6. cikk, 1. (e) pontja alapján történik, az adatkezelés az Adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítványok gyakorlása keretében végzett, vagy az Adatkezelő közérdekű feladatainak végrehajtásához szükséges. Az elsődleges cél a nemzeti értékek megőrzése és védelme. Az adatkezelői tevékenyég arra irányul, hogy megvédje a nemzeti vagyon részét képező műemléki védelem alatt álló épületeket, az épületekben található nagy értéket képviselő vagyontárgyakat, kiállítási tárgyakat, valamint az informatikai eszközökön tárolt adatokat. Az adatkezelés további célja, hogy elősegítse az ott dolgozó személyek fizikai védelmét. A dolgozók esetében a munkáltató köteles a munkavállaló számára biztosítani a munkavégzéshez szükséges feltételeket a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 51. § (2) bek. b) pontja szerint, valamint a munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit az 51. § (4). bekezdés szerint.
A felvételek törlésére előirányzott határidő
Alapesetben – a hosszú hétvégék miatt – 5 nap. Amennyiben a megfigyelt területen incidens vagy bűncselekmény következik be, a szükséges eljárások lefolytatásáig tart a megőrzési határidő.
Adatok továbbítása
A személyes adatokat az Adatkezelő erre jogosult munkatársai ismerhetik meg, más címzettnek a személyes adatokat Adatkezelő nem adja ki, harmadik országba adatot nem továbbít. Természetesen a képfelvételeket jogi kötelezettségek teljesítése érdekében hatóság, bíróság, ügyészség megkeresésére ki kell adni. Amennyiben pedig Adatkezelő jogi igénye érvényesítéséhez van szükség a felvételekre, azokat megbízott jogászaik is megismerhetik.
Technikai és szervezési intézkedések
Adatkezelő a személyes adatok védelme érdekében szükséges technikai és szervezési intézkedéseket meghozta, melyeket rendszeresen felül is vizsgál, ahogy belső eljárási szabályai megalkotásával és alkalmazásával is a személyes adatokat védi. E szabályok, intézkedések biztosítják, hogy az adatok ne semmisüljenek meg, jogosulatlan kézbe ne kerüljenek, azokat jogosulatlanul ne lehessen megváltoztatni, felhasználni, megsemmisíteni, törölni, továbbítani, módosítani, nyilvánosságra hozni. Belső eljárási szabályaik szerint csak azoknak biztosítanak adataikhoz hozzáférést, akiknek a munkájuk végzéséhez, az adatkezelés céljának megvalósításához feltétlenül szükséges, de ügyelnek az adatok hitelességére és változatlanságának megtartására. A felvételeket tároló informatikai rendszer zárt helyiségben található, az épület riasztó rendszerrel felszerelt. Az informatikai alapú adattárolás során többszintes jelszóvédelemmel, meghatározott jogosultságokkal, rendszeresen frissített vírusvédelemmel, tűzfallal, zárt hálózatban védik az adatokat. Mindezt úgy, hogy folyamatosan figyelnek a technikai, szervezési újdonságokra és a védelmi szintüknek megfelelőket beépítik.
Ki férhet hozzá a tárolt adatokhoz?
A felvételeket valós időben a területen dolgozó, éppen szolgálatot teljesítő, egyéb ügyintéző-kiállításőr munkakörű munkatárs nézi. A kamerák felvételei rögzítésre kerülnek. A tárolt felvételekhez az ügyvezető férhet hozzá. Amennyiben karbantartásra vagy hibaelhárításra van szükség, az ügyvezető küldi a felkérést és ad jogosultságot, engedélyez ideiglenes hozzáférést a karbantartással megbízott személynek. Az adatokhoz történő hozzáférést (mely jogosult, mikor, milyen céllal) naplóban rögzítik. A hozzáférési jogosultságot az ügyvezető osztja ki. A felvételek törlése felülírással történik. Munkaidőn túl Adatkezelő a kamerát valós időben nem figyeli.
Mi történik, ha a kezelt személyes adatok sérülnek?
Adatvédelmi incidens minden olyan esemény bekövetkezte, amikor a biztonság sérül. Akkor történik, ha a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adat véletlenül, vagy jogellenes módon megsemmisül, megváltozik, elvész, jogosulatlanul nyilvánosságra jut, jogosulatlan személy fér hozzá. Ilyen esetben, haladéktalanul, de legalább az eseményről való tudomásszerzést követő 72 órán belül Adatkezelő bejelentést tesz az Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH). A bejelentést nem kell megtenni, ha bizonyítani tudják, hogy az incidens valószínűen nem jár kockázattal a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve. További teendő az Érintettek tájékoztatása, melyet szintén indokolatlan késedelem nélkül kell megtenni. Kivétel az az eset, ha az incidens káros hatásait Adatkezelő sikeresen megakadályozta. Az incidenseket, a NAIH tájékoztatásától függetlenül nyilvántartásba veszik.
Az adatkezeléssel kapcsolatban az Érintetteknek, így Önnek is a következő jogaik vannak
Joga van a tájékoztatáshoz
Tájékoztatni kell az Érintetteket legalább arról, hogy ki az Adatkezelő, mi az adatok kezelésének célja, jogalapja, kik a címzettek, történik-e és kinek adattovábbítás, valamint egyéb kiegészítő információkat is meg kell adni. E tájékoztató is e célt szolgálja.
Élhet hozzáférési jogával
Érintett jogosult arra, hogy tájékoztatást kérjen és kapjon arról, folyamatban van-e a személyes adatainak kezelése. Hozzáférhet a következő információkhoz: mi az adatkezelés célja, jogalapja, mely személyes adatokat kezelnek, kik a címzettek, például az adatfeldolgozók, mennyi ideig kezelik az adatokat, melyek az érintettek jogai, van-e adattovábbítás, melyek a garanciái, van-e automatizált döntéshozatal, profilalkotás. Megilleti a másolat kérésének lehetősége. Adatkezelő az adatkezelés tárgyát képező felvételek (személyes adatok) másolatát az Érintett erre irányuló kérésére első alkalommal díjmentesen bocsátja rendelkezésre, ezt követően adminisztratív költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat számolhat fel. Ennek részleteiről kérésre Adatkezelő tájékoztatást ad.
Az adatbiztonsági követelmények teljesülése és az Érintett jogainak biztosítása érdekében az Adatkezelő köteles meggyőződni a képfelvételen látható személy és a hozzáférési jogával élni kívánó személy személyazonosságának egyezéséről, ennek érdekében a tájékoztatás, a felvételekbe történő betekintés, illetve a felvételekről másolat kiadása is az Érintett személyes megjelenéséhez kötött.
Adatait helyesbítheti, kiegészítheti
Adatkezelő elérhetőségein Érintett kérheti és indokolatlan késedelem nélkül, de legfeljebb egy hónapon belül Adatkezelő helyesbíti az Érintettre vonatkozó pontatlan adatokat. Érintettnek igazolnia kell a helyesbített adat pontoságát. Amennyiben azt észleli, hogy az adatai hiányosak – kiegészítő nyilatkozat útján – kérheti azok kiegészítését.
Élhet a törléshez (elfeledtetéshez) való jogával
Érintett jogosult arra, hogy kérje személyes adatai törlését, ha a következőkben felsoroltak valamelyike fennáll. Ezt indokolatlan késedelem nélkül kell megtenni. Az okok: a személyes adatokra már nincs Adatkezelőnek szüksége, Érintett tiltakozik az adatkezelés ellen, és nincs más jogszerű ok az adatkezelésre, az adatait Adatkezelő jogellenesen kezelte vagy jogi kötelezettsége törölni az adatokat. Kérését csak akkor nem tudják teljesíteni, ha: az adatai a véleménynyilvánítás szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából szükségesek, jogi kötelezettség teljesítése, illetve közérdekből szükségesek, továbbá jogi igények előterjesztéséhez, védelméhez, valamint statisztikai célból szükségesek.
Korlátozhatja az adatkezelést (zárolás)
Érintett kérésére korlátozzák az adatkezelést, ha a következő okok egyike fennáll: a) Érintett vitatja az adatai pontosságát, a korlátozás ekkor addig áll fenn, amíg ellenőrizni tudják az adatok pontosságát, b) az adatkezelés jogellenes, de Érintett ellenzi az adatok törlését, kéri azok korlátozását, c) jogi igények előterjesztéséhez szüksége van az adatokra, bár Adatkezelőnek már nincsen szükségünk rájuk, d) Érintett tiltakozott az adatkezelés ellen, ez esetben arra az időre korlátozzák az adatkezelést, amíg meg nem állapítják, hogy kinek élveznek az érdekei elsőbbséget. A korlátozás ideje alatt az Érintett adatait tárolják, más tevékenységet nem végeznek velük. Kivételt képeznek: ha Érintett hozzájárul, vagy jogi igények előterjesztéséhez szükséges, természetes vagy jogi személyek jogainak védelme érdekében szükséges, fontos közérdekből kell kezelni. Ha ezek valamelyike miatt fel kell oldani a korlátozást, arról Adatkezelő előzetesen tájékoztatni fogja az Érintettet.
Tiltakozhat az adatkezelés ellen
Amennyiben Érintett adatait Adatkezelő jogos érdeke alapján vagy közérdekből kezeli, az ilyen adatkezelés ellen saját helyzetével kapcsolatos okból Érintett tiltakozhat. Ebben az esetben adatait nem kezelik tovább. Kivéve: ha Adatkezelő bizonyítani tudja jogos érdeke elsőbbségét, vagy jogi igénye előterjesztéséhez van az adatokra szüksége.
Hogyan tudja az Érintett e jogokat érvényesíteni?
Amennyiben Érintett úgy döntött, hogy az előbbiekben felsorolt jogai valamelyikével élni kíván, bátran keresse az Adatkezelőt. Kérését személyesen is átadhatja e tájékoztatóban megadott elérhetőségeken személyesen, de postai levélben, és a megadott e-mail címen is. Kérelmében mindenképpen adja meg nevét, az azonosításhoz szükséges egyéb személyazonosító adatait és levelezési címét. A válaszok, az intézkedések díjmentesek. Amennyiben Adatkezelő úgy értékeli, hogy a személyazonosság megállapításával kapcsolatban kétségei vannak, egyéb azonosító adatokat is kérhet az Érintettől. A válaszokat, intézkedéseket díjmentesen biztosítják, kivéve, ha Érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy ismétlődő jellegű, túlzó. Ekkor ésszerű összegű díjat számolhatnak fel, de az intézkedést meg is tagadhatják Az intézkedést indokolatlan késedelem nélkül, de legfeljebb egy hónapon belül meg kell tenni. Szükség esetén (a kérelmek bonyolultsága vagy nagy száma okán) ezt a határidőt további két hónappal meg lehet hosszabbítani. A határidő meghosszabbításáról az Adatkezelő a késedelem okainak megjelölésével, a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet. A kérelem beérkezésének napja a határidőbe nem számít bele.
Ha az Érintett személyes adatait Adatkezelő nem kezelte biztonságosan vagy jogszerűtlen az adatkezelés és ezzel Érintettnek vagy más személynek kárt okozott, jogosultak vele szemben azt érvényesíteni. Amennyiben az Adatkezelő az adatkezeléssel az Érintett személyiségi jogait sértette meg, jogosult sérelemdíjat érvényesíteni. Adatkezelő mentesül a sérelemdíj vagy a kártérítés alól, ha azt Érintett szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartásával okozta. Mentesül akkor is, ha bizonyítani tudja, hogy a kárt vagy az érintett személyiségi jogainak sérelmét az adatkezelés körén kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő.
Érintettként kihez fordulhat a jogai érvényesítése érdekében?
Amennyiben Érintettként úgy érzi, hogy személyes adatait jogszerűtlenül kezelték, e tájékoztatóban feltüntetett elérhetőségeken elsősorban Adatkezelőt keresse, annak érdekében, hogy felvetéseit megvizsgálhassák és segíthessenek a megoldásban. Természetesen van lehetősége a Nemzeti Adatvédelmi Hatósághoz (NAIH) is fordulni, valamint bírósághoz is fordulhat, amely az Érintett lakóhelye, tartózkodási helye szerinti Törvényszék vagy Adatkezelő székhelye szerinti Törvényszék lehet. A Törvényszék soron kívül jár el.
A NAIH elérhetőségei: cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11., Levélcím: 1374 Budapest, Pf. 603., Telefon: +36 (30) 683-5969, +36 (30) 549-6838, Email: ugyfelszolgalat@naih.hu Honlap: www.naih.hu
Kérjük, hogy amennyiben akár a jelen tájékoztatóval kapcsolatban, vagy a személyes adatai kezelésével kapcsolatban kérdése, problémája merül fel, a tájékoztatóban jelzett bármely kommunikációs csatornán keresztül vegye fel Adatkezelővel a kapcsolatot.
A tájékoztató letölthető a www.tihanyitajhazak.hu honlapról.
- melléklet: helyszínrajz a kamerák elhelyezkedéséről és kameraképek: Kameraképek_05.01
Tihany, 2024. 05. 01.
Felülvizsgálat időpontja: 2025. 05. 01.